Dárce III
Od chvíle, co pokus o dotažení Dárce II skončil neslavně v Klatovech, přemýšlím, co s ním..
A už tam stojí rok a čtyři měsíce.. odtahovou se mi nedařilo sehnat pod 10,- Kč/km a to by znamenalo zainvestovat do toho vraku další tři tisíce..
Před pár dny se objevila možnost pořídit jinou Tempru kousek od Plzně. Motor údajně s udělanými rozvody, což vypadalo lákavě. Navíc auto je ve stejné barvě, jako Kitt, takže plechařina by se dala měnit bez nutnosti lakovat, to by byla další úspora do budoucna..
Ale váhal jsem, další krám na zahradu.. Nicméně jsem se rozhodl, že do toho jdu. Dárce v Klatovech prodám, byť by to mělo být za korunu, ale ušetřím si práci s likvidací auta.
V neděli 1.4. jsme se cestou z Klatov pro Tempru zastavili.
Doklady má v depozitu, dohodli jsme se, že původní majitel je nechá zrušit.
Zvenku auto vypadalo poměrně zachovale, bohužel přední nárazník je poškozený v místě tažného oka stejně jako ten u Kitta, nezbyde tedy, než použít modrý z Dáce II.
Do poslední chvíle nebylo jisté, zda je vozidlo pojízdné. Motor sice běží, ale automatická převodovka, kterou je auto osazeno, prý někdy funguje a někdy ne. Z toho důvodu bylo auto i odstavené a stálo posledních několik let na zahradě. Při oživování majiteli převodovka neřadila, než jsme přijeli, tak se prý zase rozmyslela a řadila. Byli jsme se Šárkou připraveni v případě nutnosti auto odtáhnout na laně.
Motor se po nastartování skutečně rozběhl, po chvilce se i zklidnil jeho chod.. Vevnitř vypadá auto hrozně – vše zaprášené , špinavé, některé díly poškozené, některé odmontované, některé chyběly vůbec. Auto bylo upraveno pro invalidní řidiče – levé zadní dveře jsou elektricky posunovatelné a uvnitř je elektrický jeřábek. Pod volantem přibyla páka brzdy, sedačka řidiče je jiná, elektricky posunovatelná. Na check panelu svítila jen kontrolka upozorňující na chybějící kapalinu v vstřikovačích a z ostatních kontrolek svítila jen kontrolka upozorňující na závadu na převodovce.
Zkusil jsem se rozjet a rychlosti tam padaly, vydali jsme se tedy po ose.
Prvním cílem byla benzínová pumpa a od pumpy jsme vyrazili směr Kamenice. Vyhýbali jsme se dálnici a navigace ukazovala, že nás čeká 118 km cesty.
Auto jelo poměrně slušně, volant při jízdě v přímém směru je natočený doprava, na nápravě nebude něco v pořádku.
Projeli jsme Plzní a pak již začaly problémy. Prvním bylo, že při zastavování v křižovatce nespadly po uvolnění plynu otáčky a auto se řítilo dál.. Při pokusu odřadit na neutrál se volič převodovky nechtěl nechat dát a trochu jsme bojovali. Když jsem zabral silou, přeskočil nejdříve na zpátečku. Rval jsme ho hned dál, až do parkingu a vypnul jsme zapalování. Chvíli jsme tak stáli v křižovatce, měl jsem za to, že převodovka právě zemřela. Zkusil jsme nastartovat motor a nadále běžel ve vysokých otáčkách. Otevřel jsem kapotu a zarumploval s táhlem škrtící klapky. Otáčky poklesly a zkusil jsem jet dál. Auto teď jelo jen na jedničku, další rychlost tam nepadla. Pokoušel jsem se manuálně navolit dvojku, trojku, auto jelo pořád stejně.. Pomalu a ve vysokých otáčkách. Při pokusu navolit automatický režim se páka zase nechtěla dát a povolila až po použití násilí, ale zase tam padla zpátečka. Hned jsem s pákou zarumploval zpět, ale čekal jsem, že se převodovka roztrhne.. Nestalo se tak, Šárka už za mnou zastavovala s varovkami, ale ještě jsem se rozjel a pokračoval na jedničku. S jedničkou auto jelo nějakých 50 km/h, i to by nakonec stačilo k tomu, abychom na základnu dojeli po ose a vlastní silou. Na prvním kopci mě napadlo ještě použít polohu neutrál. Auto se pěkně rozjelo a svištělo z kopce. Pod kopcem jsme zařadil automat a světe div se, auto zase řadilo normálně. Tak jsme ujeli větší část cesty a když nám zbývalo asi 50 km, zastavil jsem na krátkou přestávku, slíbil jsem to před cestou Šárce.. Jela za mnou už skoro sedmdesát kilometrů a to byl už v tu chvíli její rekord v samostatné jízdě.
Po přestávce už se ale převodovka nevzchopila a dojížděli jsme na jedničku. Kde to šlo, použil jsem ještě neutrál. Dojeli jsme tak až do Kamenice a auto uložili na zahradě.
Brzdy fungovaly obstojně a nedělalo ani problém brzdit rukou. Fungovala samozřejmě i normální nožní brzda, ale lákalo mě to vyzkoušet jinak.. Ruční ovládání plynu je také funkční, takže tohle auto můžete řídit i v přezkáčích nebo bruslích - ledních i kolečkových. Vyzkoušel jsem během cesty funkčnost některého příslušenství – elektrická zrcátka fungují, elektrický šíbr funguje, na panelu digitální klimatizace vypadalo vše funkčně, zdá se, že je tam opravdová klima a ne jen automatické větrání. Světla svítila, sedačka se šoupala, stěrače stíraly, přední okna se spouštěla, z původního vybavení nefungovala snad jen zadní mlhovka.
Co se týče úpravy pro invalidní řidiče, posun levých zadních dveří funguje - je to trochu podobné vyklápěcím dveřím autobusů Karosa. Jeřábek funguje – navíjí a odvíjí..
Mám teď o čem přemýšlet. Pokud se týče původního záměru, použít auto jako Dárce, tak to je vše O.K. – motor jde, nekouří, má naběháno necelých 150 tisíc km, vypadá použitelně. Plechy – blatníky, dveře, kapota, části zadního nárazníku - nepoškozené, použitelné..
Ale mám brouka v hlavě.. Což s pokusit nechat opravit převodovku a auto zachovat celé ?
Podobných kousků také moc nebude – v manuálech na Tempru, které mám, o tomhle provedení nic není. S tímhle autem byl kompletní manuál na Tempru v němčině, ale není v něm nic o kombících.. Pak mám ještě doplněk manuálu v italštině na kombíky, 4x4, a Marengo, je tam pasáž o automatické převodovce, ale v jiném provedení - o téhle nic.
Tahle má mimo automatického režimu možnost výběru trvalého zařazení I., II, a III. Stupně, plus je na přístrojovce přepínač režimu Sport.
Ovšem dát tuhle Tempru do trochu reprezentativního stavu by stálo nemalé úsilí.. Asi jí zatím nechám, jak je,a zkusím vyzjistit možnosti opravy převodovky. Od toho bude dobré se odpíchnout. Pokud je to opravitelné za nějaké rozumné peníze, pak je to první krok a má smysl dělat i ty další.. Pokud to není opravitelné, nebo jen za cenu vysokých nákladů, pak bude z Tempry opravdu jen Dárce..
Uvidíme..
Náhledy fotografií ze složky Dárce III
schanim darce auto mobilu
(tomasjano , 17. 12. 2012 11:55)