Typologie Temper
V roce 1997 jsme si jako rodinné auto pořídili Tempru 1,6 SW. Naší rodině tehdy tohle auto moc vyhovovalo, ale přeci jen zastaralo a v roce 2005 jsme ho prodali. Ale tak jsem si ho oblíbil, že jsme si v r. 2009 pořídil jinou Tempru SW, s motorem 2,0 a pohonem na všechna kola.
K tomu jsem časem dokoupil tři Tempry SW na náhradní díly, dvě už jsem vytěžil a zase se jich zbavil. Neskončily rovnou na šrotišti, ale ještě u dalších Tempristů k vytěžení náhradních dílů. Každé to auto bylo jiné.. A jak jich tak ubývá, skoro to vypadá, že teď už snad ani dvě stejné nejsou. Zkusil jsem z různých manuálů dát dohromady počet jednotlivých typů. Jako začínající Temprista jsem rozeznával už zdálky Sedan a kombík, rozlišit motorizaci už tak jednoduché nebylo. Jak to tak vypadá, Temper bylo celkem minimálně tři desítky typů, lišících se provedením karosérie, motorizací, a to i v rámci stejného objemu, systémem řazení, pohonem…
Začněme od základu.
Tempra se začala vyrábět v r. 1990 jako sedan, v roce 1991 přibylo kombi SW, v r. 1992 provedení 4x4, v roce 1993 došlo k modernizaci a výroba skončila v r. 1996.
Provedení karosérií : Sedan
Kombi SW
Kombi SW Marengo – to bylo kombi v užitkové verzi – bez zadních sedadel.
Motorizace : 1.4, 1.4 i, 1.6, 1.6 i, 1.8 i., 2.0 i, 1.9 D a dvě verze 1.9 TDi
Marengo se vyrábělo pouze s motory 1.9 D a oběma 1.9 TDi
SW 4x4 existovalo s motorizací 2.0 i a 1,8 i, ve výbavě byla uzávěrka diferenciálu.
Převodovka byla povětšinou manuální, ale s motorizací 1.6 i byla k dispozici automatická bezestupňová převodovka Selecta v SW i Sedanu, výhradně u SW s motorem 2.0 existovalo provedení s automatickou čtyřstupňovou převodovkou s možností přepínání mezi dvěma režimy – normal a Sport.
Existovalo také provedení s automatickou regulací výšky, kdy na zadní nápravě byly vzduchové měchy a podle zatížení auta je kompresor dofukoval.
Fiat u Tempry nabízel alternativně k analogovému provedení přístrojové desky i digitální, nevím , zda i u verze 1.4 , ale od 1.6 výše ano..
Vozidla byla vybavena buď klasickým větráním s ventilátorem , nebo systémem automatického větrání a topení (jakási klima bez aktivního chlazení vzduchu) nebo plnohodnotnou digitální klimatizací.
Brzdy byly vpředu kotoučové, vzadu bubnové – do motorizace 1.6 včetně, od 1.8 byly zadní brzdy také kotoučové a nechybělo ABS. Po modernizaci od r. 1993 se zlepšila pasivní bezpečnost – přibyly výztuhy dveří, signalizace zapnutých pásů a také se začal montovat airbag řidiče.
Ve výbavě vozidla bylo standardně dojezdové rezervní kolo, u sedanů a prvních kombíků bylo umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru s přístupem zevnitř zavazadlového prostoru. Změnu u kombíku si vynutilo zavedení verze 4x4 – prohlubeň pod zavazadlovým prostorem u této verze ustoupila zadnímu diferenciálu a náhradní kolo se přesunulo u všech kombíků pod kryt na levý bok zavazadlového prostoru.
Kombíky měly v základní výbavě výškově stavitelný volant, přední okna v elektrice, loketní opěrku na zadních sedadlech, centrální zamykání, stěrač zadního okna s vstřikovačem, manuálně ovládaná vnější zpětná zrcátka a základní provedení nemělo střešní nosiče, nárazníky byly černé.
Alternativní výbava – mimo výše uvedené klimatizace či automatického topení a větrání – elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání zadních oken, střešní nosiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka, loketní opěrka i vpředu, střešní okno ve verzi s manuální obsluhou a s elektrickou obsluhou, část nárazníků v barvě vozu, přední mlhovky, ostřikování předních světel, osvětlení přihrádky před spolujezdcem, zabudované reproduktory vzadu.
Tempry, které jsem měl :
1997-2005 1.6 i,SW r.v. 1991, analogové přístroje, černé nárazníky, ručně ovládaná zrcátka, ručně ovládané střešní okno, rezerva pod podlahou
Od 2009 - 2.0 i SW 4x4, r.v. 12/1992 – digitální palubní deska, digitální klimatizace, střešní nosiče, ostřikovače předních světel, zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, loketní opěrka vpředu, nárazníky v barvě vozu, zadní okna ovládaná elektricky, přední mlhovky
2009-2010 – 1.8 i SW, r.v. 1993 na díly - digitální palubní deska, automatické větrání, střešní nosiče, zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, loketní opěrka vpředu, nárazníky v barvě vozu, airbag řidiče, zabudované reproduktory vzadu, elektricky ovládané střešní okno, přední mlhovky
2010 – 2012 – 2.0 i SW, r.v. 1992 na díly - digitální palubní deska, digitální klimatizace, automatické větrání, střešní nosiče, zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, loketní opěrka vpředu, nárazníky v barvě vozu, přední mlhovky
Od 2012 – 2.0 i SW, r.v. 1992 zatím na díly, uvidíme – automatická převodovka, digitální palubní deska, digitální klimatizace, střešní nosiče, zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, nárazníky v barvě vozu, zabudované reproduktory vzadu, elektricky ovládané střešní okno, přední mlhovky
Zde je přehled jednotlivých typů, budu průběžně doplňovat o nové informace a také doplním nějaká fota.
Typové označení
|
motor
|
provedení
|
verze
|
poznámka
|
výroba
|
159 AA54A
|
159.A2.000
|
sedan
|
1.4 ie
|
51 kW
|
|
159 AA55B
|
159.A2.000
|
SW
|
1.4 ie
|
51 kW
|
|
159 AC
|
159.A2.000
|
|
1.4 ie
|
57 kW
|
03/91-08/96
|
159 AX
|
159.A2.000
|
|
1.4 ie
|
57 kW
|
10/92-08/96
|
159 AD15B
|
159.A3.000
|
|
1,6
|
55 kW bezstupňový automat Selecta
|
|
159 AD54A
|
159.A3.000
|
sedan
|
1,6
|
55 kW
|
|
159 AD55B
|
159.A3.000
|
SW
|
1,6
|
55 kW
|
|
159 AE
|
159.A3.046
|
|
1.6 i
|
57 kW
|
10/90-08/96
|
159 AJ
|
159.A3.000
|
|
1.6 i
|
66 kW
|
06/94-08/96
|
159 AS
|
159.A3.000
|
|
1.6 i
|
55 kW
|
10/90-08/96
|
159 AT
|
159.A3.000
|
|
1.6 i
|
55 kW
|
10/90-08/96
|
159 AN
|
|
|
1,8 i
|
77 kW/81 kW ?
|
03/92-12/93
|
159 AM54A
|
159.A4.000
|
sedan
|
1.8 i
|
|
|
159 AM55B
|
159.A4.000
|
SW
|
1.8 i
|
|
|
159 AV
|
|
|
1.8 i
|
76 kW
|
09/93-08/96
|
159 AZ55B
|
|
SW
|
1.8 i
|
66 kW
|
09/93-08/96
|
159 BY
|
|
|
1,8 i
|
74 kW
|
10/94-08/96
|
159
|
|
|
1.8 i 4x4
|
|
7/92-6/93
|
159 AP
|
159.A6.046
|
|
2.0 i
|
83 kW
|
01/91-03/95
|
159 AP45B
|
159.A6.046
|
SW
|
2.0 i
|
83 kW, 4 stup. automat
|
|
159 AP55W
|
159.A6.046
|
SW
|
2.0 i 4x4
|
83 kW
|
03/92-03/95
|
159 AG54A
|
|
Sedan
|
1.9 D
|
48 kW
|
07/91-08/96
|
159 AG55B
|
|
SW
|
1.9 D
|
48 kW
|
07/91-08/96
|
159 AG55C
|
|
SW
|
1,9 D Marengo
|
48 kW
|
07/91-08/96
|
159 AQ
|
160.A6.000
|
|
1.9 TD
|
59 kW
|
03/92-06/93
|
159 AI54A
|
160.A6.000
|
sedan
|
1.9 TDs
|
66 kW
|
07/91-02/95
|
159 AI55B
|
160.A6.000
|
SW
|
1.9 TDs
|
66 kW
|
07/91-02/95
|
159 AI55C
|
160.A6.000
|
SW
|
1.9 TDs Marengo
|
66 kW
|
07/91-02/95
|
159 AU
|
160.A6.000
|
|
|
66 kW
|
07/91-02/95
|
159 BI
|
160.A6.000
|
|
|
66 kW
|
07/91-02/95
|
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář