Autem na trajekt
V našich končinách je přeprava auta na lodi poměrně neobvyklá, i když pár přívozů se najde.
Ale jde o plavby zvící pár minut. Při cestách dál od domoviny, v našem případě k Baltskému moři, se dostaneme do končin, kde je taková doprava obvyklá nebo dokonce jedině možná.
Například do jižního Švédska můžeme buď doplout z některého německého či dánského přístavu trajektem, nebo použít placených mostů z Dánska. I když nepochybně bude zajímavá cesta po mostech přes moře, nás zaujala možnost využití trajektu. Rozhodli jsme se pro linku ze Sassnitz do Trelleborgu. Tato linka je poměrně často využívaná našinci, mířícími autem nebo autobusem do Švédska nebo za rybařením do Norska.
Nevím, jestli je šance dostat se na trajekt bez předchozího objednání, my jsme nechtěli věřit na náhodu a lístky jsme si zarezervovali a zaplatili dopředu. Lze to zařídit buď přímo na stránkách lodní společnosti nebo prostřednictvím tuzemských cestovních agentur. Pokud si lístek pro auto zakoupíte dost dlouho předem, je přes léto cena od 91,- EUR.
V přístavu v Sassnitz pak stačí přijet nejpozději 30 minut před odplutím do přístavu, v budce u vjezdu předložit doklad o rezervaci a hurá do fronty čekajících aut...Auta stojí ve více řadách, u odbavení při příjezdu nám řeknou, do které řady se postavit. Do lodi Sassnitz se najíždí zádí a stačí dělat to, co ti vpředu a respektovat pokyny posádky. Cesta skrz loď vede na příď a tam se otáčí zase zpátky. Vlastní zaparkování si diriguje člen posádky, aby mezi auty bylo co nejméně místa. Praktické je, zapamatovat si, kde auto zhruba stojí. A také je dobré zařídit se podle faktu, že po dobu plavby se do auta nesmí.
Plavba trvá asi čtyři hodiny, které se dají strávit buď na palubě, nebo v případě nepříznivého počasí ve vnitřních prostorách lodi. Je možno nakupovat v tax free shopu, nebo si koupit něco k jídlu a k pití.
Pro příslušníky vnitrozemského národa je zvláštní, když pevná země zmizí za obzorem a všude kolem je do nedohledna moře.
Na švédské straně jsou cestující včas hlášením upozorněni, že mají dojít k autům a nastoupit. Rezerva je dostatečná, není nutné se honit...A pak se vrata otevřou a dobrý den, Švédsko...
Naše cesta ale Švédskem nekončila a byla okružní.. Ze Stockholmu jsme chtěli pokračovatdalším trajektem do Helsinek. I na tento trajekt jsme si opatřili lístek dopředu z Prahy. Za 140,- EUR je lístek pro auto a k němu přísluší kajuta pro čtyři osoby. V ceně není zahrnuto jídlo, ovšem vikingský bufet na lodích společnosti Viking Line stojí za to, je to kulinářský zážitek sám pro sebe a tak jsme ještě 38 EUR za osobu připlatili.
Ve Stockholmu je přístaviště prakticky v centru, náš trajekt Gabriella jsme mohli vidět po celý den během naší procházky po centru města. Roydíl mezi Sassnitz a Gabriellou je značný..
Kapacita Sassnitz je asi 1000 osob, kapacita Gabrielly 2200 osob. Loď je co do velikosti srovnatelná s legendárním Titanicem.
Na této trase už se krajané prakticky nevyskytují a auto s českou značkou je tu vzácností.
Check in je 60 minut před odplutím. U budky ve vjezdu do přístaviště měníme voucher za kartu – klíč od kajuty, a dostáváme vstupeny na večeři a snídani s plánkem jídelny a vyznačenými místy, která máme rezervována.
Do Gabrielly vjíždíme vraty v přídi. Po zaparkování dle instrukcí členů posádky zase nesmíme zapomenout vzít si z auta vše, co bude třeba k pobytu na lodi. Po dobu plavby se k autům nesmí. Také je třeba dávat pozor při odchodu z auta ke dveřím na schodiště na horní paluby. Je u nich namalované domácí zvířátko. Toto zvířátko je nutné si zapamatovat, protože ono bude na značkách na schodištích a různě po lodi, abychom se pak mohli před výjezdem z lodi dostat zase k těm správným dveřím nejblíž ke svému autu.
Naše kajuta byla na palubě č. 2, je to ještě o palubu níže, než jsou zaparkována auta. Už je to pod čárou ponoru, tak kajuta nemá ani okna. Za příplatek je možné získat jinou kajutu, dokonce třeba s vlastní promenádní palubou, ale pro jednu noc nám postačuje úplně standard.
Vydáváme se na prohlídku lodi. Pro cestu nahoru je možné použít schodiště nebo výtahy. Loď je vlastně plovoucí město s obchody, restauracemi, bary, hernami, společenským sálem...
Na plavbu je možné vzít i psy, na palubách jsou prostory pro jejich vyvenčení. Pivo je možné mimo vnitřní restaurace zakoupit i na zadní palubě. Je to světlý Lapin Kulta, ale k našemu překvapení se to dá pít poměrně dobře. Mimo to mají v baru točené černé Krušovice.
První část plavby po vyplutí je v okolí Stockholmu nádherná krajina – lesy spadající až k hladině moře, ostrovy s chatami a v pozadí panoráma Stockholmu. Je však třeba hlídat čas kvůli večeři. Místa jsou rezervována, v jídelně je možné být dvě hodiny od začátku rezervace.
A jsou to neskutečné hody. Výběr teplých i studených jídel, různé přílohy, ovoce, zelenina saláty, zákusky.. Nás nejvíc přitahovaly produkty moře – losos byl k dispozici v asi pěti různých úpravách, kaviár černý, zlatý, červený, krevety. Přílohám se vyhýbáme, je škoda, aby zabíraly v žaludku místo nějaké dobrotě .. Přesto končím po pátém talíři..
K pití jsou k dispozici džusy, káva , čaj, pivo a víno.
Čas nám vyhrazený pro pobyt na večeři jsme využili beze zbytku. Po večeři je pěkné procházet se po palubách, sledovat západ slunce, je možné se občerstvit v baru, nebo si tam poslechnout produkci hudebníka ( nevím, jak jinak by se ten člověk hrající na kytaru a zpívající dal nazvat ), dá se zajít na diskotéku s živou hudbou ve společenském sále...
Nakonec se poměrně dobře i spí v kajutě pod čarou ponoru – motory příjemně vrní, vše trochu vibruje, sprcha je součástí kajuty...
Ráno je zajímavé sledovat, jak se loď zvolna probouzí.. Na snídani není vyhraženo tolik času jako na večeři, ale i tak se člověk v pohodě přejí. A pak už se blíží břehy Finska, obrovitá loď kličkuje mezi ostrůvky ve vjezdu do přístavu, míjí pevnost Suomenlinna a pak je vydán pokyn k nástupu do aut. Bez znalosti toho správného zvířátka, které máme hledat, bychom se asi na palubě pro auta ztratili.
A za chvilku se otevře záď, vyjíždíme a jsme vlastně v samotném centru Helsinek.
Náhledy fotografií ze složky 4,7.2010